Serc

Hoevelaken

Hoevelaken is een plaats in de Gelderse Vallei met circa 10.000 inwoners. Hoevelaken valt onder de gemeente Nijkerk, in de Nederlandse provincie Gelderland. Het was tot het jaar 2000 een zelfstandige gemeente. De grens tussen de voormalige gemeenten Hoevelaken en Hoogland werd bij wet van 18 december 1824 vastgesteld.

Hoevelaken heeft een dorpscentrum dat in 2003 door de gemeente is opgeknapt. Door het centrum loopt de Westerdorpsstraat met aan de linkerkant het dorpsplein de Brink en aan de rechterkant de Wiekslag. Op de Brink staat Grand Café De Haen, dat vroeger dorpshuis De Stuw was en waar ook een gemeenteloket in gevestigd is. Het oude gemeentehuis is veranderd in een appartementencomplex. Hoevelaken heeft een aantal basisscholen en een middelbare school; verder heeft Hoevelaken drie kerken. Iets ten noorden van Hoevelaken is cultureel centrum Sparrendam gevestigd. Hoevelaken heeft 4 industrieterreinen: De Hogebrink, Overhorst, Horstbeek en De Wel.

Op sportgebied bezit Hoevelaken een voetbalverening (SC Hoevelaken), en een tennis-, hockey- en korfbalveld, twee sporthallen en een zwembad.

Hoevelaken ligt vlak bij het gelijknamige knooppunt, dat een kruising is tussen de A28 en de A1, en heeft op de A1 ook een afslag. Door Hoevelaken loopt de buslijn 102 (Amersfoort, Hoevelaken, Zwartebroek, Terschuur, Voorthuizen, Apeldoorn) en langs Hoevelaken loopt de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn.Sinds 8 december 2012 heeft Hoevelaken een station, Station Hoevelaken.