Serc

Nijkerkse markten

Eeuwenlang was het 's maandagmorgens in Nijkerk een drukte van belang. Op het Plein was een veemarkt met soms wel een paar honderd koeien, op het Molenplein en de Oosterstraat werd de eiermarkt gehouden en de botermarkt was te vinden op de hoek van het Singel en de Oosterstraat. In de eierhal werden bovendien eieren verhandeld. Het carillon werd vrolijk bespeeld als herinnering aan de hulp die boeren vroeger hadden verleend met hun paarden, om de zware klokken in de toren te hijsen. De cafés waren open en konden rekenen op veel bezoek. De boeren en boerinnen kwamen al vroeg vanuit de hele regio met paard en wagen of met de trein.

Na de Tweede Wereldoorlog kwamen er grote veranderingen in de handel van  vee en pluimvee. Door schaalvergroting van bedrijven, kwaliteitseisen en ziektes bij dieren bleek in de jaren '70 dat markten in de open lucht of in een hal niet langer toegestaan waren. De laatste veemarkt werd gehouden in 1979.